Hampi weekendtrip! :)

19 juni 2019 - Hampi, India

Daar zijn we weer met een nieuw blog! Ten eerste excuses voor het lange wachten! Het zijn nu drukke weken geweest en dus weinig tijd om te schrijven, helaas. Hierr zijn we dan toch met een nieuw blog, veel om in te halen! Ik zal nu eerst een blog update over Hampi, daarna komen de eerste weken op het buitenproject Deepa Nivas.

Heenreis en eerste dag

Laten we beginnen bij het begin, de treinreis van twaalf uur. Gelukkig viel het allemaal best mee, voor deze keer. We hadden blijkbaar veel geluk, uiteindelijk hebben we toch zeven slaapstoelen kunnen regelen. Iedereen heeft dus een bed moeten delen. Ik heb hem samen met Trijntje gedeelt. Wat moet je je nou eigenlijk voorstellen bij zo een slaapplek? Het zijn banken of stoelen. Van de banken kan je de bankleuning omhoog klappen om er een bed van te maken, voor de stoelen geldt het zelfden. We hadden een bed naast het raam, we hadden veel geluk! We hebben kunnen genieten van het uitzicht en de wind in ons gezicht. We hebben ook echt super veel gepraat en uiteraard ook geslapen. Het was een gezellige reis, dat zeker. Elke keer als er mensen langskwamen keken ze Trijn even aan, vervolgens mij wat langer. Een Indiase meid die een andere taal praat met een blank iemand, dat is natuurlijk een raar gezicht. De geur van de trein was opzich te doen, het ergste was de geur van de stations. Het kwam via de ramen en open deuren, de deuren hebben geen deur, de trein binnen. Het was echt niet te harden. Zoals ze zeggen, India leer je kennen met zowel haar geuren als kleuren. Gaande weg ben ik erachter gekomen dat deze zin meer dan waar is. Soms ruikt het lekker, kruidig en zoet, maar soms.. jaa.. even wat minder.. De kleuren die je onderweg op de muren aan treft, de schilderingen, de gekleurde blokken die de weg scheiden en zo kan ik nog even door gaan. Maar goed, we dwalen weer eens af. De treinreis, daar waren we gebleven. Na de nacht, die ik opzich prima ben doorgekomen, wordt je wakker door alle mannetjes die chai verkopen. "Chai thee, coffee chai, chai thee, coffee chai.. " etc. etc. Ze stappen op op een station en blijven steeds de hele trein doorplopen, steeds lopen dezelfde mannetjes je opnieuw voorbij. Het volgende station stappen ze uit, of niet. Ook door het raam proberen ze je chai te verkopen. We waren aan het wachten op de Samosa, daar lopen ook verkopers mee rond. Het zijn kleine gefrituurde driehoekjes met groente erin, soms alleen ui... Uiteindelijk hebben we deze misgelopen, waar we erg van baalden! Dan komen we aan bij het volgende.. de wc.. Twaalf uur in een trein, dan moet je toch een keer naar de wc.. Gelukkig zijn die aanwezig in de trein.. Naja soort van. Het was meer een gat in de vloer, maar opzich prima te doen voor een kleine boodschap! :P

Dann zijn we aangekomen op het station! Eindelijk! Ondertussen was het ongeveer acht uur in de ochtend. Nu opzoek naar een aantal riksja's waarmee we naar onze bestemming kunnen. Na een mooie prijs, gaan we dan onderweg met al onze volle backpacks. Het is mij gelukt om al mijn spullen in een grote rugtas te proppen! Ik was echt heel blij dat het mij gelukt was! Uiteindelijk bleek ik best een aantal spullen vergeten te zijn.. oepsie.. Maar goed, de weg erheen heb genoten van de natuur om mij heen. Heel bizar hoe het nog steeds India is, maar toch soort anders. Hampi is trouwens dè plek waar backpackers in India naar toe gaan.

Uiteindelijk veranderde de natuur naar wat droger zand en meer stenen. We kwamen aan bij een super mooi meer! Hier zal ik zeker een foto van update! Deze zijn we overgestoken met een veerpondje. We moesten eerst een tral naar beneden voor we bij het meer waren, om vervolgens de veerpond in te gaan. We hebben ook nog een waterslang gespot! In het meer waren wat mensen aan het zwemmen en hun kleren aan het wassen. Toen we de andere kant hadden bereikt dacht ik dat ik een slang zag, het leek er echt op! Toen ik beter keek, bleek het de slurf van een baby olifant te zijnnn!! Hij lag in het water en werd gewassen, je herkende dus haast niet dat het een olifantje was! Eerste olifant gespot, check! We moesten door, op naar onze slaapplekken. Hiervoor moesten we eerst nog een heuvel op, het was niet zo lang maar wel even stijl. We zagen heel veel scooters en motors staan en een klein restaurantje, hier hebben we gevraagd voor verblijf. Er waren drie "appertementjes", bestaande uit één slaapkamer met twee grote bedden en een douche en wc. Deze heb ik dan gedeeldt met zeven andere vrijwilligers. Waaronder Trijntje en Caroline, ook twee van de Hydrabad vrijwilligers sliepen bij ons. De slippers heb ik gelijk maar allemaal binnen gezet want... We hadden apen voor de appartementen lopen! Ze liepen ook op het dak en hebben zelfs een paar dingen gestolen. Ook liepen er twee kleine meisjes met een geiten kudde op het grote veld naast ons, ze hadden beide stokken om de kudden bij elkaar te houden. We hebben een praatje met de oudste gemaakt, die kon zichzelf redelijk verstaanbaar maken in het Engels. Ze was rond een jaar of tien en vond ons erg interessant. Haar zusje maakte armbandjes die ze dan verkocht, om haar arm had ze er een aantal hangen. We konden zien dat ze de kudde sloegen met de stokken.. Heel raar om te zien.. Nog van die kleine meisjes die nu al een kudde geiten slaan met een stok..

Dan is het toch echt tijd voor lunch! Na zo een lange reis lust je wel wat eten! Het was meer brunch dan lunch, dus koos ik voor een french breakfast. Een lekker eitje met toast, sla, wat hummus en green thee. We haalde ook bijna allemaal een fles koud water, we hadden geen drinkwater in de appartementen dus het was veel water kopen elkekeer. Het duurde best lang voor we allemaal te ten hadden, maar het was echt genieten! Er kwam een oude vrouw die aan het bedelen was, niet de eerste die ik hier gezien heb. Tot nu toe heb ik maar één keer wat gegeven. Sommige van ons gaven haar wel, andere niet. Ze bleef nog heel lang staan en vroeg om meer geld. Daarna volgde er een interessante discussie aan tafel over het wel/niet geven van geld aan bedelaars. Sommige hebben wel een dak boven hun hoofd, anderen niet. De één heeft wel schoenen, de ander loopt op bloten voeten. De één zal het geld uitgeven aan drugs, de ander zal er water en eten van halen. Het heeft lang geduurd, iedereen had een andere mening. Een leerzame discussie, iedereen had inbreng en het ging volledig in Engels. Het was erg mooi om het zo vanuit andere ogen te bekijken, wat hun standpunt ervan was en hun eerdere ervaringen.

Halverwege de brunch sloot er een lokale man bij ons aan met instrumenten. Een aantal van ons zijn musicaal en het pakte heel mooi uit! Uiteindelijk is hij meet instrumenten gaan halen, we hebben gezongen en muziek gemaakt. Het was een heel aardige man, hij had iets in zijn ogen. Hij was heel open en wie wilde mocht een instrument van hem spelen. Hier heb ik ook nog een leuk filmpje van! Hij had ook een instrument wat ik niet kende, een grote hoorn. Hier blaas je in en dan komt er geluid uit, klink heeel simpel... Vergeet het maar. Hij wilde het me leren, maar het was echt moeilijk! Uiteindelijk lukte het me soort van, er kwam geluid uit !!

Dannn na de lunch eindelijk het moment waar ik naar uitgekeken had vanaf het moment dat ik hoorde dat ik geen keuze zou hebben... Scooter rijden in Indiaaa !! Iederene met rijbewijs of die scooter/motor kon rijden die moest, anders hadden we niet genoeg mensen die konden rijden of zouden sommigen met drie achterop moeten rijden. Ik heb zoo erg genoten van het scooter rijden, niet normaal. Na de lunch zijn we naar een meer gereden waar we de middag hebben doorgebracht. De rit erheen was ook echt heel leuk! De wind door je haren en echt deel maken van het verkeer in India. Caroline zat achterol, die vond het toch wel een beetje spannend! Het ding is, een scooter gaat even snel als een motor.. Je bepaald natuurlijk zelf hoe hard je gaat. Hoe hard we gegaan zijn zal ik niet verklappen, maar het was echt genieten! Sommigen hadden wat problemen met de scooter/motor, gelukkig deed die van mij het prima! :) Na de mooie rit, door de natuur en een paar dorpjes, kwamen we aan bij het meer. Hier hebben we heeerlijk kunnen zwemmen, in bikini zelfs! Het was namelijk afgelegen en echt zo super mooi! Hier heb ik ook wat foto's van, die ik zeker zal plaatsen! Er waren veel stenen, dus het was een geklim om uit te komen om een mooi plekje, maar dan ben je er ook. Heerlijk genoten van het water en de rust! Zo verschrikkelijk lekker om weer te zwemen, het water te voelen om je lichaam.

In de avond hadden we een ander lokaal restaurant uitegkozen voor het dinner, de sfeer was er super fijn! Gelukkig hadden ze plek voor een grote groep als ons, we waren er net voor de drukte. Een pizza en french frites, dat is wat ik had besteld... Van de pizza zelf heb ik maar drie stukjes op, het js zo heftig na al die rijst. Gelukkig waren er genoeg buikjes waar wel een stukje pizza in paste. We besloten met een klein groepje nog even te blijven hangen, toen de anderen terug gingen naar de appartementen. Met Justus, Simon, linda, Mauritsius, Flo en Tobi hebben we nog gezelkig gezeten. Lekker Engels gepraat, hoewel ze soms over gaan op Duits. Op die momenten kan ik er niks van verstaan en vraag ik waar ze het over hebben. Voor Linda heb ik deze avond haar wereld een stukje vergroot. Ze had veel vragen voor me, ze had namelijk nog nooit iemand ontmoet die geadopteerd is. Zelf wil ze ook graag adopteren, maar wat er aan vooraf gaat wist ze allemaal niet. Ik legde haar uit dat ik zelf niet veel beter weet, maar dat ik wel heel nieuwschierig ben naar mijn roots.

Het was een intensieve dag en dan ook zeker tijd voor een welverdiende nachtrust. Nog even met de jongens buiten gezeten en dan toch echt naar bed, op naar de volgende dag.

Dag twee

De tweede dag hebben we ons opgesplits in verschillende groepen en zijn we elk ons eigen gang gegaan. Ik twijfelde heel erg, met de jongens erop uit gaan met de scooters of een tempel bezoeken. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen met de jongens mee te gaan, Trijntje sloot ook bij ons aan. Eerst weer even tanken en dan op naar wie weet waar. We gingen zo lekker hard, ik heb de jongens weten bij te houden en zelfs in te halen. We hebben erg veel plezier gehad onderweg, en bijna aangevallen door een groep buffels.. Die lopen overal random op straat, dat is waar ze leven. Soms kunnen ze wat aggresief uit de hoek komen, ze kwamen vanaf de andere kant met hun horens in hun nek op ons af. Gelukkig hebben we er allemaal langs kunnen rijden en zijn we er heel vanaf gekomen. Ook liepen er veel geiten op de weg met hun herders, dit was ook steeds een kunst om er doorheen/langs te rijden. We zijn ergens gestopt om te brunchen, waarna we richting het meer zijn gaan rijden. Hier rustig de middag doorgebracht en nog even een fotoschootje tussendoor met Trijntje. Hier zijn echt mooie foto's uitgekomen! Met Simon was het steeds heel leuk, we maakte er een soort wedstrijdje van. Wie rijd er het hardst we haalde elkaar steeds in en gaven dan van die blikken van, hahaha ik heb je ingehaald. Het was erg leuk en heb veel gelachen. En ja, ik leef nog steeds. Nee, ik ben niet gevallen. Ja, ik reed voorzichtig en keek wel een beetje uit. :P

Tegen de avond zijn we teruggegaan naar de appartementen en genoten van de heerlijke koude douche! Toen ik later naar de wc moest schrok ik me kapot van een kikker die op de muur zat. Zegt Caroline: " Owja, dat wilde ik nog zeggen... Er zitten kikkers in de badkamer". Uhuuu, thanks voor de waarschuwing hahaha. Leverde een heel leuke schrik reactie op.. :p

Ook deze avond weer wat gegeten bij een lokale tent, dit keer was er iets speciaals. Lilly was jarig! Om 12 uur hebben we met ze allen gezongen, het was een erg gezellige avond.

Dag drie en terugreis

Dan is de laatste dag alweer aangebroken, wat gaat dat toch snel! Lilly mocht besluiten waar we zouden gaan ontbijten, daar was ik erg blij mee! Genoten van een heerlijke pancake mt banaan en nutella... Hmmmm. Al dat eten deed wel pijn aan mijn buik, maar het was zoo lekkerr!! Deze dag hebben we wat rondgelopen in Hampi, leuke dingetjes gekoxht, ennnnnn een olifant geaaidd! We zijn naar een grote tempel geweest, in deze tempel hebben ze een olifant. Wel heel zielig, hij staat vast geketend aan één voet. Wat die verder voor beweging krijgt weten we natuurlijk niet, maar het zag er wel zielig uit. Door de olifant bezoeken meer mensen de tempel en dus hebben ze meer inkomsten. Het was wel een hele mooie olifant, ze hadden hem super mooi beschilderd. Hij krijgt veel eten van de bezoekers, en zag er best nieuwschierig uit. We hadden maar een half uurtje voor de tempel en hebben best lang bij de olifant gestaan, snel nog even de rest van de tempel bekijken dus! Het was echt heel groot en er leefde veel apen. Dan is het toch echt tijd om te gaan, terug naar de trein.

De terugreis was nog confortabeler, we hadden allemaal een eigen plek. Heerlijk geslapen enn samosa gescoord!

Hampi was echt een top ervaring en weer nieuwe mensen ontmoet! Gelukkig in de trein veel slaap kunnen pakken, want dezelfde dag vetrok ik naar Deepa Nivas. Hier ga ik met Caroline en Hannah zijn tot mijn vetrek. Ik keek er erg naar uit, eindelijk een vast project! Meer hierover lees je in mijn volgende blog! :)