Weekje Chiguru ! :)

21 mei 2019 - Vijayawada, India

En de eerste week Chiguru zit er al weer op! Dat ging snel voorbij en was enorm leuk en gezellig! Heel anders dan de projecten in de stad.

Dusss, dan eerst maar eens die backpack volgooien met kleren en.... Koekiess.. !! Op weg naar Chiguru, in de riksja, met 3 personen en 3 volle backpacks. Let's goo ! 💪.

Ik was al eerder op dit project geweest met mijn introductie week, dus ik wist enigsinds wat mij te wachten stond. Samen met Cara en Joustus onderweg van zaterdag tot donderdag naar het buitenproject. (Nog steeds zonder simkaart... ) Normaal gesproken vertrek je op zondag, tot donderdag. Doordat ze de flat aan het opknappen zijn en repareren hadden we tijdelijk geen water en moesten we eerder vertrekken naar het project. Hannah zou ook mee gaan, maar die sloot later aan ivm haar gezondheid.

Toen we aankwamen hebben we eerst onze spullen uitgepakt en rond 1 uur gingen we met de kids lunchen. Rond 8 uur is het ontbijt, 1 uur is lunch en rond 8 uur in de avond is dinner. Van ons wordt verwacht dat we er alle drie de momenten zijn, ook zodat we dan meer in contact zijn met de kinderen. Hierdoor werd mijn eet ritme wat meer normaal en moest ik wel 3x per dag wat eten. Wel moet je echt speciefiek vragen om een beetje, anders krijg je veel te veel opgeschept...

Van 10 tot 1 is moeten we "class" doen met de kleinere kinderen van het project. We knutselen van alles en zijn creatief met verf. Wel is het even werk om allen kinderen bij elkaar te krijgen en bezig te houden tot 1 uur. Door deze tijd met de kinderen krijg je wat sneller een band met deze kinderen en zoeken ze sneller onze aanwezigheid op. Ook hier is het opletten voor agressie en of ze elkaar niet slaan, geen spullen afpakken van elkaar of niet eerlijk spelen. Verder hebben we tijdens deze tijd al mooie creaties gemaakt en veel plezier met ze beleefd. Ik zal hier ook wat resultaten van online zetten! :)

Verder zijn we een dagje naar Bhavani Island geweest. Het was een hete dag, maar het is er een speelparadijs voor de kids. Eerst moesten we een stuk met de bus gevolgd door een stukje per veerboot. Door de hitte was het reizen echt amper te doen... :D Gelukkig hadden we twee zakken met waterzakjes bij ons ook hadden we de versterker mee met de micrifoon. De kids moesten in een cirkel gaan zitten, waar we vervolgens verschillende spellen hebben gespeeld. Denk aan een versie van zakdoekje leggen en veel liedjes met dans. Ook hadden we een doos met wat lekkers meegenomen, wat als elke snack hier natuurlijk spicy is.. 💪 De spellen waren erg leuk en daarna hebben we een rondleiding gedaan rondom het eiland. Ook hebben ze even te tijd gehad om te spelen, we hebben uiteindelijk vijf uur van de dag op dit eiland doorgebracht in de hitte. We hebben veel apen gezien, de kids vonden dit ook erg leuk om te zien! De terug weg hebben de we gedansd op de veerboot en de busreis stil/slapend doorgebracht. Je merkt dat je door zo een dag weer wat closer met de kinderen wordt. Ik leer niet alleen hun kennen, maar hun ook mij. Hierdoor weten zij ook meer wat ze van mij kunnen verwachten.

Wat mij erg opgevallen is op het project is de verschillen tussen man en vrouw. Ook in de bus moesten de jongens achterin en de meiden voorin. In de kring waren meiden en jongens ook gescheiden. Voor bepaalde activiteiten, zoals in de bus instappen of met de ochtend assembly moeten ze rijen maken. Een jongens en een meisjes rij op leeftijd van klein naar groot.

De eerste twee dagen had ik hier geen wifi, dat is toch wel even soort van pittig. Geen wifi betekend ook geen contactmet thuis.. Ik heb deze twee dagen overleefd met mijn gedownloaden netflix serie :).

Ookk heb ik het haar van Hannah gekniptt!!!! Ben hier echt heeeel enthousiast over want was super goed en mooi gelukt! Hiervan zal uiteraard een foto geplaatst worden! :D Eerst had ze geen vertrouwen in me, want hè zo serieus ben ik af en toe niet. Maarrr toch heeft ze me de schaar toevertrouwd met haar haar! :) Het resultaat mag er wezenn.

Tijdens het dinner viel één van de kleine kinderen in slaap. Ik vond dat die wel wat moest eten dus heb hem geprobeerd wat te motiveren, helaas was die echt te moe. Hannah en ik hebben ons bord snel leeg gegeten en hem naar de slaap ruimte getild. Eenmaal daar aangekomen kwamen we erachter dat de slaapruimtes op slot zaten. Duss, Hannah is gaan rond vragen naar een sleutel en ik heb daar met hem gezeten. Het duurde wat lang, dus besloot om met hem te gaan zitten. Hij lag zo lief en vredig te slapen.. Hannah kwam terug zonder sleutel, ze zeiden dat de deuren gewoon open waren. Toen is ze nog een keer wat rond gaan vragen en besloot ik om te gaan liggen op de grond. En weer een terugkerende Hannah zonder sleutel.. We hebben daarna nog zeker 10 minuten gewacht tot er ineens een zuster aankwam mèt een sleutel! :) Intussen voelde ik wat warms langs mijn benen lopen.. ja hoor.. Hannah bevesdigde dat hij had geplast. Kan hij ook niks aan doen, hij lag zo lekker te slapen. Daarna zou ik me wassen en klaar. We hebben hem ook even gewassen en een schone broek aangedaan. We wilde hem op bed leggen, maar hij zag de zusters beizg zijn met de anderen kleine kids. Hij wist denk ik dat die daar bij moest zijn. Hij is erbij gaan staan en wij zijn naar onze kamer gegaan. Het was me weer een avondjee, maar wel echt typisch Indiaas als het om de sleutel gaat.

Toen we dachten dat het wel goed was voor vanavond, zagen we dat de kids druk bezig waren met een beest om de grond voor de trap buiten. Wij waren natuurlijk te nieuwschierig dus namen een kijkje wat dichterbij. Toen we zagen dat het een levende schorpioen was dacht ik.. jaaa.. dat is interessant maar ook gevaarlijk... Ze hebben hem uiteindelijk gedood. Die week hebben ze ook twee slangen gedood.. Gaat lekker hier met de beesten! :)

Ik heb ook besloten om te proberen wat minder contact te hebben met thuis. Of het werkt geen idee, het proberen waard. Ik merk dat ik hierdoor wat minder echt hier kan zijn. Tuurlijk is contact met thuis nooit verkeerd, maar ik wil proberen de full experience te beleven in 3 maanden tijd. Beetje onrealistisch, jaa misschien. Maar zeker het proberen waard! Ik mis veel verjaardagen en feestjes, dat zijn de momenten dat ik het jammer vind dat ik hier zit. Maar eyy, kijk is wàt ik er voor terug krijg!!  Of het me gaat luken geen idee, maar ik ga het gewoon een kans geven.

Met Hannah was ik even naar het postkantoor gegaan om wat dingetjes regelen voor haar, eenmaal terug in het appartement! Weekenddd!! Op de weg terug zagen we lichtjes branden van een tempeltje. Onze nieuwschierigheid overwon, ondanks dat we zo ontzettend moe waren. We wilde graag even binnen kijken, voor we naar binnen mochten moesten we eerst onze voeten wassen. Zonder slippers namen we binnen een kijkje. We zagen veel kleuren en beelden waar je naar kon bidden. Er zaten een aantal mensen in de tempel, ze waren diep met hun gedachten in hun gebed. Er liep ook een man rond met een schaaltje water (?) en een groen takje. Hiermee deed hij ineens wat water op onze hoofden gooien. We waren een beetje verbaasd, maar het was een ervaring om hier binnen te mogen lopen.

Ik heb toch lekker gegeten die twee dagen in het weekend!! We zijn naar TLC geweest, een "westers" restaurantje. Het eten is er echt enorm lekker en gewoon normaal! De eerste dag gingen we voor ontbijt. Ik koos een english breakfast deelde wat choco wafelss. :) Ook koos ik voor een lekkere koude choco-mocha koffie. De dag erna koos ik een ceasar salade en kon toch de chocomouse niet weerstaan...! Uiteraard weer dezelfde koude koffie. Het is zooo goedkoop en zo onwijs lekker! Wel had ik ernaa steeds buikpijn.. Denk dat mijn buikje dat lekkere eten niet meer zo gewend is na een maand alleen rijst.. oepssie..

Het is weer tijd voor een wissel van de wacht voor een aantal Fathers. Gister was hun afscheid. Het was een hele happening, want om de zes jaar wordt er gewisseld van Fathers. Het heeft uiteindelijk drie uur geduurd en iedereen mocht een woordje doen. Wij, als vrijwilligers, hebben gekozen voor een gedicht en een lied. We hebben een liedje uitgekozen en de songtekst veranderd. Lilly en Johnny kunnen gitaar spelen, lilly was de uitverkorende voor deze taak. Cara las het gedicht voor en met zijn allen hebben we het lied gezongen. Het was erg leuk om te doen en om dit te mogen meemaken. Ook de eerste keer voor mij dat ik hier een sari kon dragen. Zelf heb ik nog geen tijd gehad om er een te laten maken, dus mocht die van Sophia lenen. Father Bala Showry en Alex gaan weg. Beiden zeiden ze, net een echt Indiaas meisje, hahaha erg leuk om te horen.

Als je hier zit ga je toch alles overdenken. Jezelf de keuzes die je gemaakt heb, of nog gaat maken. Je bent uit de situatie en dus bekijk je dingen anders. Vraagstukken zoals, wil ik echt doorleren hierna? Wil ik dan deeltijd of voltijd? Op mezelf of toch thuis blijven? Auto of scooter houden? Maar ook meer persoonlijke vraagstukken houden je bezig. Deze week heb ik daar veel mee in mijn hoofd gezeten. Nu heb ik besloten er minder over na te denken en just, try to be here.

Ook Caroline en Trijntje zijn weer terug van hun vakantie. Best fijn om weer even gewoon Nederlands te kunnen praten! Uiteraard was ik ook blij dat ze weer terug waren.

Sorry voor de late update, maar had echt geen motivatie om het op te schrijven. Je bent steeds moe van de hitte en als je vrije tijd hebt wil je gewoon even niks doen. Maaarrr hier is het dannn!!  :D

1. Roland Verburg:
    22 mei 2019
    Leuk verhaal weer Yamuna,
    Veel succes daar.

Groet Roland
  2. J. Dam:
    24 mei 2019
    Wow, wat een belevenissen weer, supergaaf! Heel veel succes en blijven genieten van alles wat nog gaat komen. Knuffel en dikke kus.